D808 Modeli vrednovanja

II. semestar sveučilišnog diplomskog studija Strojarstvo, Konstruiranje i razvoj proizvoda
Tjedno opterećenje: 2P + 2V
ECTS bodovi: 5

Prof. dr. sc. Željko Ivandić, konzultacije utorak, 13-15 sati, ured 311
Prof. dr. sc. Mirko Karakašić, konzultacije ponedjeljak 10-12 sati, srijeda 12-14 sati, ured 407
Doc. dr. sc. Ivan Grgić, konzultacije utorak, 9-11 sati, ured 402
Jure Marijić, mag. ing. mech., asistent, konzultacije utorak, 9-11 sati, ured 402
Marko Vilić, mag. ing. mech., asistent, konzultacije utorak, 9-11 sati, ured 402

Okvirni sadržaj predmeta

Upoznati studente s procesom konstruiranja i informacijski sustav o proizvodu (PDM). Upoznati studente s različitim razinama i stupnjevima složenosti u definiranju modela proizvoda; višekriterijska analiza i sinteza konstrukcijskih značajki. Sustav modeliranja preslikavanjem; konzistentnost procesa transformacije konstrukcijskih značajki;elementi propozicijske i predikatne logike;osnovni pojmovi teorije skupova i vektorske algebre;osnovni pojmovi teorije grafova. Upoznavanje studenta s pojmom odluke kao mjernim instrumentom; načelo konzistentnosti u vrednovanju; modeli vrednovanja konstrukcijskih značajki; model vrednovanja utemeljen na  – teoremu sličnosti; model vrednovanja primjenom funkcije korisnosti (MEDA – Methodology for the Evaluation of Design Alternatives); model vrednovanja koncepcijskih konstrukcijskih značajki (CDEM – Conceptual Design Evaluation Method); AHP (Analitical Hierrarchy Process) model vrednovanja na osnovi primjene metode svojstvenog vektora (MSV); vrednovanje metodom potencijalom (MP). Prezentirati studentima kroz praktične primjere analitičkih i numeričkih modela vrednovanja stupanj matematičke formalizacje i mogućnosti primjene vrednovanja konstrukcijskih značajki proizvoda. Stjecanjem potrebnog znanja i iskustva kroz analizu primjera i izradom projektnog zadatka studenti bi usvojili znanja i razvili sposobnosti potrebne za vrednovanje različitih varijabli u različitim fazama razvoja proizvoda. Ovim predmetom se žele razviti sposobnosti kod studenata u korištenju stručne literature na različitim jezicima i informacijske tehnologije u prikupljanju informacija o sadržaju i analizi problema navedenog kolegija.

Oblici provođenja nastave i način provjere znanja

Predavanja i vježbe. U okviru vježbi analizirat će se na primjerima primjena različitih modela vrednovanja prema postignutom stupnju složenosti razvoja proizvoda i njegovom tipu. Studenti će biti organizirani u manje podgrupe za izradu projektnog zadatka, a u cilju razvijanja timskog rada i analitičnosti u realizaciji postavljenog problema. Cilj projektnog zadatka je u primjeni svih stečenih znanja iz odslušanih kolegija studija kroz analizu i rješavanje zadanog problema kako bi mogli provesti postupak vrednovanja. Tijekom vježbi provode se dva kolokvija i stalno praćenje i analiza realizacije projektnog zadatka kroz sustavno vođenje od strane nastavnika. Na kraju vježbi provodi se javna usmena prezentacija projektnog zadatka svakog projektnog tima studenata, a u cilju razvijanja sposobnosti studenata za timski način rada i izlaganja rezultata, kao i razvijanje samopouzdanja za analizu problema većeg ili manjeg stupnja složenosti na osnovi stečenog znanja tijekom studija.

Cilj kolegija

Upoznati studente s različitim razinama i stupnjevima složenosti višekriterijske analize i sinteze konstrukcijskih značajki u definiranju modela proizvoda. Prepoznati ulogu višekriterijske analize i sinteze konstrukcijskih značajki u korelaciji s informacijskim sustavom o proizvodu (PDM). Definirati matematički model objektivnog povezivanja konzistentnost modela transformacije konstrukcijskih značajki u procesu konstruiranja. Upoznati studente s pojmom odluke kao mjernim instrumentom. Definirati mjeru konzistentnosti rješenja u procesu vrednovanja konstrukcijskih značajki. Primijeniti metodologiju vrednovanja konstrukcijskih značajki  varijantnih rješenja(MEDA – Methodology for the Evaluation of Design Alternatives). Definirati model vrednovanja koncepcijskih konstrukcijskih značajki (CDEM – Conceptual Design Evaluation Method).

Način polaganja ispita

Tijekom nastave održavaju se dva kolokvija koji zamjenjuju pismeni dio ispita. Zadaje se projektni zadatak na način da se formiraju projektne grupe od više studenata za svaki projektni zadatak, a uspješna prezentacija i obrana projektnog zadatka zamjenjuje usmeni dio ispita.

Popis literature potrebne za studij i polaganje ispita

  1. Zhengxin, C.: Computational Inteligence For Decision Support, CRC Press, 1999.
  2. Oberšmit, E.: Nauka o konstruiranju. Metodičko konstruiranje i konstruiranje pomoću računala., Sveučilišna naklada Liber, Zagreb, 1989.
  3. Saaty, T.L.: The Analitic Hierarchy Process, RWS Publications, Pittsburgh, 1996.
  4. Rozenburg, E.: Product Design Fundamentals and Methods, Willey 1995.
  5. French, M.: Conceptual Design for Engineers, Springer 1998.
  6. Schneeweiss, C.: Distributed Decision Making, Springer, Berlin, 2003

Popis literature koja se preporučuje kao dopunska

  1. Sen, P.; Yang, J.B.: Multiple Criterion Decision Support in Engineerng Design, Springer-Verlag, London, 1998.
  2. Andreasen … Otto Wood: Product Design, Prentice Hall 2001.
  3. Suh, N.P.: The Principles of Design, Oxford Univ. Press, New York, Oxford 1990.
  4. Kesserling, F.: Bewertung von Konstruktionen, Deutscher Ingenieur – Verlag GmbH, Dusseldorf, 1951.
  5. Duhovnik, J.; Tavčar, J.: Elektronsko poslovanje in tehnični informacijski sistemi, LECAD, Univerza v Ljubljani, 2000.
  6. Bjarnemo, R.: Towards a Computer Implementable Evaluation Procedure for the Mechanical Engineering Design process, Lunds University, Division of Machine Design of Department od Design Science, Sverige, 1994.
  7. Čaklović, L.: Geometrija linearnog programiranja, PMF, Zagreb, 2004.
  8. http://www.technalithics.com/engineer.html
  9. http://pc205.math.hr/Decision/
  10. http://www.princeton.edu/~rvdb/LPbook
  11. http://cognet.mit.edu/MITECS/Front/topic_index.html

Ishodi učenja

  1.  

Povezivanje ishoda, učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja

Nastavna aktivnost ECTS Ishod učenja Aktivnost studenta Metode procjenjivanja bodovi
min-maks
Pohađanje nastave 1 1- Prisutnost uz aktivno sudjelovanje na predavanjima i vježbama Evidencija nazočnosti:
75 % = 1 bod
76-85 % = 2 boda
86-90 % = 3 boda
91-95 % = 4 boda
96-100 % = 5 bodova
1-5
Auditorne vježbe 1,5 1- Anačiza mogućnosti primjene različitih postupaka višekriterijskog vrednovanja konstrukcijskih značajki u različitim fazama razvoja proizvoda Bodovanje na osnovi prisustva vježbama i aktivnost na vježbama 20-40
Periodična provjera znanja putem kolokvija 1,5 1- Rješavanje teorijskih spoznaja o području modela vrednovanja konstrukcijskih značajki Bodovanje na osnovi analize točnosti odgovora iz područja modela vrednovanja lonstrukcijskih značajki 15-30
Završni ispit 1 1- Javno izlaganje seminarskog rada Vrednovanje svih aktivnosti kroz semestar: pohađanje nastave, sudjelovanje u vježbama, kolokviji i seminarski rad 15-25
Ukupno: 5       51-100