Tjedno opterećenje: 2P + 2V
ECTS bodovi: 5
Prof. dr. sc. Katica Šimunović, konzultacije ponedjeljkom od 9:30 do 11:30 sati uz prethodnu najavu ili prema dogovoru, ured G103
Doc. dr. sc. Sara Havrlišan, konzultacije četvrtkom od 12:00 do 14:00 sati uz prethodnu najavu putem e-mail-a ili prema dogovoru, ured G102
Okvirni sadržaj predmeta:
Primjena pokusa je značajna pri razvoju procesa ili proizvoda, kao i pri poboljšanju ili optimiranju već postojećih. Stoga je cilj ovoga predmeta upoznati studente s važnim koracima planiranja pokusa od prepoznavanja i definiranja problema; izbora faktora plana pokusa i odziva; izbora plana pokusa; provedbe pokusa, preko statističke analize podataka s ciljem donošenja zaključaka i prijedloga. Ovakav znanstveni i sustavni pristup planiranju i analizi pokusa je važan, jer su vrlo često uključena značajna sredstva. Studenti se upoznaju s osnovnim statističkim terminima, procjenama jednim brojem i intervalnim procjenama, kao i testiranjem hipoteze. S obzirom da se u svim planovima pokusa koristi analiza varijance kao mjera značajnosti nekoga faktora ili modela, usvajanju ovoga pojma pridaje se veliki značaj te se obrađuje analiza varijance za jedan i više promjenjivih faktora. Obrađeni će biti i faktorski planovi pokusa, potpuni i djelomični (frakcije). Vrlo često je cilj nakon provedenih planiranih pokusa dobiti i regresijski model pomoću kojega će se moći predviđati ili procijeniti, optimirati ili upravljati nekim sustavom ili procesom na osnovi postojećih eksperimentalnih podataka.
Oblici provođenja nastave i način provjere znanja:
Predavanja: teorijske osnove ilustrirane primjerima. Vježbe: primjena računalnih programa za grafički prikaz podataka, statističku obradu i analizu podataka, analizu planova pokusa i dobivanje statističkih kvantitativnih modela.
Popis literature potrebne za studij i polaganje ispita:
- Šimunović, Katica; Havrlišan, Sara: Planiranje i analiza pokusa. Slavonski Brod; Sveučilište u Osijeku, Strojarski fakultet u Slavonskom Brodu, 2019.
- Pavlić, Ivo: Statistička teorija i primjena. Zagreb; Tehnička knjiga, 1988.
- Bahovec, Vlasta; Šakić, Nikola: Vjerojatnost i statistika. Inženjerski priručnik 1. Zagreb; Školska knjiga, 1996., str. 112-135
- Montgomery, C. Douglas: Design and Analysis of Experiments. Hoboken; John Wiley & Sons, 2009.
Način polaganja ispita:
Provjera znanja zaokruženih cjelina gradiva putem kolokvija ili pisani dio ispita.
Ciljevi predmeta
Ciljevi predmeta su usvojiti osnovna načela i metodologiju pri planiranju pokusa, opisati i grafički prikazati eksperimentalne podatke te donositi objektivne zaključke korištenjem statističkih metoda i tehnika planiranja i analize pokusa.
Ishodi učenja
Nakon uspješno završenog predmeta student će moći:
- Planirati, pripremiti i analizirati pokuse prema definiranoj metodologiji
- Integrirati i primijeniti osnovna načela planiranih pokusa
- Analizirati rezultate i modele dobivene pokusom primjenom statističkih tehnika
- Koristiti se računalnim alatima u svim fazama planiranja i analize pokusa
- Analizirati statistički kvantitativni model dobiven obradom eksperimentalnih podataka
Povezivanje ishoda, učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja
Nastavna aktivnost |
ECTS | Ishod učenja |
Aktivnost studenata |
Metode procjenjivanja |
Bodovi | |
min | max | |||||
Predavanja i vježbe | 2 | 1-5 | Prisutnost; Samostalno uključivanje pitanjima i prijedlozima; Uključivanje na poticaj nastavnika; Aktivno sudjelovanje uz primjenu računala i ploče | Evidencija prisutnosti i aktivnog sudjelovanja u nastavi | 0 | 5 |
Kontinuirana provjera znanja | 3 | 1-5 | Priprema za pisanu provjeru znanja zaokruženih cjelina gradiva i sudjelovanje na pisanoj provjeri znanja | Kolokvij 1
Kolokvij 2 |
60 | 95 |
Provjera znanja cijelog gradiva* | 3* | 1-5* | Priprema za pisanu provjeru znanja cijelog gradiva i sudjelovanje na pisanoj provjeri znanja* | Pisani ispit* | 60* | 95* |
Ukupno: | 5 | 60 | 100 |
*Ova nastavna aktivnost se odvija samo ako nije postignut minimalan broj bodova, u određenom vremenskom roku, na nastavnoj aktivnosti: Kontinuirana provjera znanja.