D923 Planiranje i analiza pokusa

III. semestar diplomskog studija Strojarstvo, smjerovi: Konstruiranje i razvoj proizvoda, Logistika proizvodnje, Inženjerstvo materijala
Tjedno opterećenje: 2P + 2V
ECTS bodovi: 5
Prof. dr. sc. Katica Šimunović, konzultacije ponedjeljkom od 9:30 do 11:30 sati uz prethodnu najavu ili prema dogovoru, ured G103
Doc. dr. sc. Sara Havrlišan, konzultacije četvrtkom od 12:00 do 14:00 sati uz prethodnu najavu putem e-mail-a ili prema dogovoru, ured G102

 

Okvirni sadržaj predmeta:

Primjena pokusa je značajna pri razvoju procesa ili proizvoda, kao i pri poboljšanju ili optimiranju već postojećih. Stoga je cilj ovoga predmeta upoznati studente s važnim koracima planiranja pokusa od prepoznavanja i definiranja problema; izbora faktora plana pokusa i odziva; izbora plana pokusa; provedbe pokusa, preko statističke analize podataka s ciljem donošenja zaključaka i prijedloga. Ovakav znanstveni i sustavni pristup planiranju i analizi pokusa je važan, jer su vrlo često uključena značajna sredstva. Studenti se upoznaju s osnovnim statističkim terminima, procjenama jednim brojem i intervalnim procjenama, kao i testiranjem hipoteze. S obzirom da se u svim planovima pokusa koristi analiza varijance kao mjera značajnosti nekoga faktora ili modela, usvajanju ovoga pojma pridaje se veliki značaj te se obrađuje analiza varijance za jedan i više promjenjivih faktora. Obrađeni će biti i faktorski planovi pokusa, potpuni i djelomični (frakcije). Vrlo često je cilj nakon provedenih planiranih pokusa dobiti i regresijski model pomoću kojega će se moći predviđati ili procijeniti, optimirati ili upravljati nekim sustavom ili procesom na osnovi postojećih eksperimentalnih podataka.

Oblici provođenja nastave i način provjere znanja:

Predavanja: teorijske osnove ilustrirane primjerima. Vježbe: primjena računalnih programa za grafički prikaz podataka, statističku obradu i analizu podataka, analizu planova pokusa i dobivanje statističkih kvantitativnih modela.

Popis literature potrebne za studij i polaganje ispita:

  1. Šimunović, Katica; Havrlišan, Sara: Planiranje i analiza pokusa. Slavonski Brod; Sveučilište u Osijeku, Strojarski fakultet u Slavonskom Brodu, 2019.
  2. Pavlić, Ivo: Statistička teorija i primjena. Zagreb; Tehnička knjiga, 1988.
  3. Bahovec, Vlasta; Šakić, Nikola: Vjerojatnost i statistika. Inženjerski priručnik 1. Zagreb; Školska knjiga, 1996., str. 112-135
  4. Montgomery, C. Douglas: Design and Analysis of Experiments. Hoboken;  John Wiley & Sons, 2009.

Način polaganja ispita:

Provjera znanja zaokruženih cjelina gradiva putem kolokvija ili pisani dio ispita.

Ciljevi predmeta

Ciljevi predmeta su usvojiti osnovna načela i metodologiju pri planiranju pokusa, opisati i grafički prikazati eksperimentalne podatke te donositi objektivne zaključke korištenjem statističkih metoda i tehnika planiranja i analize pokusa.

Ishodi učenja

Nakon uspješno završenog predmeta student će moći:

  1. Planirati, pripremiti i analizirati pokuse prema definiranoj metodologiji
  2. Integrirati i primijeniti osnovna načela planiranih pokusa
  3. Analizirati rezultate i modele dobivene pokusom primjenom statističkih tehnika
  4. Koristiti se računalnim alatima u svim fazama planiranja i analize pokusa
  5. Analizirati statistički kvantitativni model dobiven obradom eksperimentalnih podataka

Povezivanje ishoda, učenja, nastavnih metoda i procjena ishoda učenja

Nastavna
aktivnost
ECTS Ishod
učenja
Aktivnost
studenata
Metode
procjenjivanja
Bodovi
min max
Predavanja i vježbe 2 1-5 Prisutnost; Samostalno uključivanje pitanjima i prijedlozima; Uključivanje na poticaj nastavnika; Aktivno sudjelovanje uz primjenu računala i ploče Evidencija prisutnosti i aktivnog sudjelovanja u nastavi 0 5
Kontinuirana provjera znanja 3 1-5 Priprema za pisanu provjeru znanja zaokruženih cjelina gradiva i sudjelovanje na pisanoj provjeri znanja Kolokvij 1

Kolokvij 2

60 95
Provjera znanja cijelog gradiva* 3* 1-5* Priprema za pisanu provjeru znanja cijelog gradiva i sudjelovanje na pisanoj provjeri znanja* Pisani ispit* 60* 95*
Ukupno: 5 60 100

*Ova nastavna aktivnost se odvija samo ako nije postignut minimalan broj bodova, u određenom vremenskom roku, na nastavnoj aktivnosti: Kontinuirana provjera znanja.