139. |
Kako se određuje ubrzanje točke tijela pomoću metode plana ubrzanja? |
Ovo je grafičko-analitička metoda. Moguća su dva slučaja rješavanja:
a) |
POZNATO: |
|
|
- |
geometrija tijela (položaj točaka i drugo) i brzine točaka tijela, |
|
- |
ubrzanje jedne točke (npr. A) i pravac ubrzanja za točku (npr. B) za koju treba odrediti ubrzanje. |
|
TRAŽI SE: |
|
|
ubrzanje točke B, kutno ubrzanje tijela. |
b) |
POZNATO: |
|
|
- |
geometrija tijela (položaj točaka i drugo) i brzine točaka tijela, |
|
- |
kutno ubrzanje tijela i pravci ubrzanja za točke (npr. A i B) za koje treba odrediti ubrzanja. |
|
TRAŽI SE: |
|
|
ubrzanja točaka A i B. |
Pristup rješavanju je takav, da se prvo u mjerilu nacrta crtež koji se zove Plan položaja.
Kako su u predloženom primjeru putanje točaka A i B krivulje, to će ubrzanja obiju točaka imati i normalnu i tangencijalnu komponentu.
Vrijedi relacija:
.
gdje su u donjem retku istaknuti smjerovi pojedinih komponenti.
Primjer rješenja slučaja a):
U ovom je slučaju poznat vektor ubrzanja , ali su isto tako poznati iznosi i smjerovi normalnih komponenti ubrzanja jer su poznate brzine i geometrija gibanja tijela, a to znači i polumjeri zakrivljenosti rA i rB putanja točaka A i B.
Dakle, može se izračunati:
te slično tomu .
Smjer je normalne komponente ubrzanja UVIJEK od točke B k središtu zakrivljenosti putanje točke B.
Smjer je normalne komponente ubrzanja UVIJEK od točke B k točki A.
Nepoznati su iznosi komponenti ubrzanja i .
Pravci ovih tangencijalnih komponenti ubrzanja su UVIJEK okomiti na istoimene normalne komponente.
Potrebno je sada crtati drugi crtež u mjerilu koje se zove Plan ubrzanja.
Zapravo, pri ovom se crtanju gotovo uvijek radi o KONSTRUIRANJU poligona s n stranica koje mu su poznate duljine dužina stranica, kao i svi pravci komponenti ubrzanja.
- u planu se ubrzanja odabere pol plana ubrzanja ,
- paralelno se iz plana položaja ucrta ubrzanje ,
- u ovom vektorskom zbroju s desne je strane poznata komponenta te se kroz njen vrh povuče smjer tangencijalne komponente,
- s lijeve je strane ovog vektorskog zbroja poznata komponenta te se kroz njen vrh povuče smjer tangencijalne komponente,
- Ubrzanja svih točaka tijela imaju polaznu točku u polu plana ubrzanja .
Kako je po definiciji to se može odrediti kutno ubrzanje tijela: .
Primjer rješenja slučaja b):
U ovom je slučaju poznato kutno ubrzanje tijela a, ali su isto tako poznati iznosi normalnih komponenti ubrzanja jer su poznate brzine i geometrija gibanja tijela, a to znači i polumjeri zakrivljenosti rA i rB putanja točaka A i B.
Dakle, može se izračunati:
i te slično tomu kao i .
Nepoznati su iznosi (ali poznatih smjerova) komponente ubrzanja i .
Potrebno je sada crtati drugi crtež u mjerilu koje se zove Plan ubrzanja.
Zapravo, pri ovom se crtanju gotovo uvijek radi o KONSTRUIRANJU poligona koje mu su poznate duljine dužina stranica, ali i svi pravci komponenti ubrzanja.
- u planu se ubrzanja odabere pol plana ubrzanja ,
- paralelno se iz plana položaja s početkom u polu ucrta jedino poznata komponenta ubrzanja i u njenom vršku pravac tangencijalne komponente ubrzanja ,
- u ovom vektorskom zbroju s lijeve je strane zbroja poznata jedino komponenta s početkom u polu te se kroz njen vrh povuče smjer paralela s tangencijalne komponente ,
-
u tom
vektorskom zbroju s desne strane, poznate su i obje komponente i .
Može se zaključiti iz ove vektorske jednadžbe da komponenta treba polaziti iz vrška te da komponenta treba završiti u vršku .
Dakle, potrebno je konstruirati zbroj tako da vršak tangencijalne komponente završava ne pravcu kojim će biti na koncu povučena komponenta .
S druge pak strane, početak komponente je u vršku .
Sada je potrebno sukladnim pomicanjem pomaći zbroj tako da vršak "putuje" po pravcu a početak komponente "putuje" po do točke gdje se pravac presijeca s pravcem .
- Ubrzanja svih točaka tijela (ovdje A i B: i ) imaju UVIJEK polaznu točku u polu plana ubrzanja .